Musikken dræber i trafikken

Det bliver stadig mere og mere populært blandt unge at lytte til musik på deres smartphones - også når de færdes i trafikken. Der bliver altså ofte smækket et par hovedtelefoner i og skruet op for yndlingsmusikken inden de hopper på jernhesten.

Men at høre musik når man cykler ER livsfarligt. Når vi færdes i trafikken, så bruger vi alle vores sanser. Hver gang vi begrænser en sans, så bliver vi lidt dårligere til at opfatte, hvad der foregår i trafikken.

Denne side er udarbejdet af Rådet for Sikker Trafik for at sætte fokus på problemet og for, at få de unge til at lytte efter i trafikken - for deres egen skyld.

Derfor: Drop musikken - og lyt til trafikken!

Cyklist og ambulance

Statistikker

For at få et overblik over målgruppens adfærd, blev der foretaget en spørgeundersøgelse blandt 1.200 unge mellem 18-29 år. Herunder fremgår nogle af deres svar:

Lyttes der til noget?

Det er op mod halvdelen af de adspurgte, som på den ene eller anden måde lytter til noget når de cykler i trafikken.

Lyttes der?

Hvad bliver der hørt?

Langt de fleste lytter til musik når de cykler, men nogle hører også radio. Ganske få hører lydbøger, podcasts, o.lign.

Hvad høres?

Hvorfor høres musikken?

Årsagen til at høre musik er mange og delte. Dog er der overvejende stor enighed om, at det er for underholdningens skyld.

Hvorfor lyttes?

Historier fra det virkelige liv

Brandpersonlighed

Historie 1: Wake-up call

Før i tiden hørte jeg meget musik. Jeg kunne ikke få nok af det og jeg hørte det overalt - også på cyklen. Det foregik med hørebøffer på, fordi de jo havde den klart bedste lyd. Samtidig var det også dem, der totalisolerede mig fra omverdenen og trafikken, jeg befandt mig i.

For mit eget vedkommende troede jeg aldrig, jeg selv var til fare for andre i trafikken, da jeg altid har været god til at orientere mig. Men uopmærksom på lyde, det var jeg.

Det, der en dag prompte fik mig til at stoppe med at ‘jamme’ på cyklen, var da min kammerat - som gjorde præcis som jeg og hørte musik på cyklen - blev kørt ned i en højresvingsulykke af en bil, som han slet ikke havde hørt. Heldigvis kom min kammerat ikke alvorligt til skade, men jeg vil våge og påstå, at det kunne være undgået hvis han kunne høre bilen.

Martin, 27 år

Historie1 Martin

Historie 2: Veninderne må vente

Jeg elsker at snakke med mine veninder og gør det ofte i telefonen, rigtig ofte. Tidligere blev disse samtaler heller ikke afbrudt fordi man skulle handle ind, gå tur med hunden eller for den sags skyld cykle en tur. De var mildest talt med mig overalt.

Min holdning til cykling med headset blev dog gevaldigt ændret en dag jeg var på vej hjem fra arbejde - med min veninde i røret selvfølgelig. Her overså jeg en bil i en vigepligt, da jeg var i fuld gang med at forklare min veninde noget. Jeg endte på skadestuen og brækkede desuden armen. Dette var 100% min egen skyld og ville aldrig være sket, hvis jeg havde været opmærksom på trafikken.

Nu må veninderne lige vente til jeg er kommet frem til min destination før jeg vender verdenssituationen med dem.

Sophia, 21 år

Historie2 Sophia
Høretelefoner

Gode råd:

Hvis du på trods af fornuft og sikkerhed, vælger at forsætte med at køre med høretelefoner når du cykler, så tag imod følgende seks råd:

  • Sørg for at du kan høre trafikken omkring dig alligevel, skru derfor ned for musikken.
  • En anden god idé kunne være kun at have én af høretelefonerne i ørerne.
  • Kør hensynsfuldt og forsigtigt. Med musik i ørerne er din høresans ekstra nedsat, så skal du skal være ekstra opmærksom.
  • Undgå helt 'hørebøffer'. De isolerer så kraftigt lyden af trafik, at man umuligt kan høre andet end musikken.
  • Lyt helst til noget 'ligegyldigt', som ikke tager så meget af din opmærksomhed som fx. radio gør.
  • Det er ikke noget lovkrav at køre uden musik i ørerne, men det er ulovligt at bruge telefonen uden headset når du kører.
Rådet for Sikker Trafik

Rådet for Sikker Trafik

Det er Rådet for Sikker Trafik, som står bag kampagnen Drop musikken - lyt til trafikken. Vores vision er: Trafik uden dræbte, som vi har arbejdet på siden 1935.

Vores nærmeste samarbejdspartnere er politi og kommuner, som vi arbejder tæt sammen med for at nedbringe antallet af dræbte og kvæstede i trafikken.

Vores arbejde handler om at forebygge og påvirke viden, holdning og adfærd. Det gør vi bl.a. gennem kommunikation, kampagner, pressearbejde, undervisning og rådgivning.

Har du lyst til at vide mere om vores arbejde, kan du klikke på nedenstående knap.

Læs mere